Szálláshelyek az Erdélyi-szigethegységben
terkepek

Irány a Boga-völgy!

Beküldve: .

Első pádisi túránk során a Szamos- bazárt szerettük volna megtekinteni!
Pádis, egy kb. húsz km2 területű mészkő fennsík 1200-1300 m magasságban, rendkívül sok csodálatos látnivalóval, természetes karsztképződménnyel : dolinákkal, barlangokkal, sziklaszakadékokkal, vízesésekkel szabdalva.
Három fő irányból közelíthető meg:
Biharfüred (Stina de vale) felől, gyalogosan a piros sáv turistajelzésen.
Bánffyhunyad (Huedin) felől autóval, Havasrekettyén (Rachitele) át,
valamint Vasaskőfalva (Pietroasa) felől szintén autóval.
Én, most az utóbbit írom le, a későbbiekben majd bemutatom a többi útvonalat is.

Okánytól Pietroasa község 125 km-re található, autóval kb. 2 óra alatt elérhető a következő útvonalon: Tenkétől, én egy számomra szebb, természetközelibb utat ajánlok a Fekete-Körös festői szépségű völgyét, medrét követve. A község központjában nem fordulunk el Hollód (Holod) felé, hanem egyenesen a piactéren és a Fekete-Körös hídján áthaladva Bélfenyér (Belfir) felé megyünk. Hat km után egy benzinkútnál négyes útkereszteződésnél fordulunk balra. Ezt az utat 2007-ben építették, így igen jó minőségű. Sok helyen a folyó kavicsos medrét követve egy vasútvonalat többször keresztezve, Biharpoklosnál (Pocola) térünk rá az E76-os útra. Belényesen (Beius) áthaladva Körössebesnél (Sebis) fordulunk el balra Pietroasa irányába. Erről az útról vezet egy bekötő út a Medve-barlang irányába. A táblán a barlang neve csak románul van feltüntetve (Pestera Ursilor).

Pietroasa-t elhagyva egy szűk völgyben haladunk tovább, immár a hegyek közötti makadámúton, néhol 15-20 méteres szakadékok szélén a Köves-Köröst felfelé követve mintegy 400m magasságig. Néhol az út fele beleszakad a patak medrébe, de ezeket az útszűkületeket a helybeliek elég jól látható módon ki szokták bólyázni egy karó és egy reklámszatyor segítségével, arra a néhány hónapra, amíg kijavítják. Örömhír viszont, hogy idén ezt az utat átminősítették és így létrejöhet a felújítása. A vízelvezető rendszer kiépítése már elkezdődött. Két útelágazást elhagyva ( az első balra az Aló-völgybe, a második jobbra a Galbena-völgybe vezet ) jutunk el néhány vadregényes kilométert megtéve a Boga-völgybe. Érdemes néhány kisebb vízesésnél, valamint a Bulz-kőnél megállni és gyönyörködni a természet eme szépségeiben. A Boga-völgy egy mára igen jól kiépített üdülőcentrum szálláslehetőségekkel. Majd egy későbbi cikkben kitérek, ezen szálláslehetőségek elérhetőségeire, áraira is.

Innen, az üdülőtelepről indul egy makadám szerpentin fel egészen Pádisig. Évente kétszer elsímítják dózerokkal, ilyenkor egész jól járható a következő esőzésig. Télen csak gyalogosan lehet feljutni.

Elérkeztünk, hát oda, hogy miért is csak szerettük volna megtekinteni a bevezetőben említett Szamos-bazárt. Mi májusban voltunk fent és akkor még olyan hó borította az utat, hogy a traktorok is visszafordultak, így sem maradtunk azonban további látványosságok nélkül, mert lefelé jövet megtekintettük a Háromkirály (Casc. Bulbuci) vízesést. Elég nehéz megtalálni, mert nincs kitáblázva. A felfelé vezető szerpentin második jobbra tartó hajtűkanyarjánál kell balra letérni egy erdőkitermelő útra és kb. 800m-t megtéve a csobogás hangját követve egy patakon átkelve kell leereszkedni úgy 100 m-t egy meredek sziklalejtőn. Kicsit fárasztó a visszajövetel, de megéri lemenni a látványért.

Ajánlott térképek: Erdély, Bihar-hegység 1:60000, A bihari Pádis karsztvidéke 1:30000 a Dimap-tól.

A következő részben már tényleg a Szamos-bazár következik a Boga-völgy felől megközelítve.

Kincses László

Pádisi túracélpontok - a határtól csupán 100 Km-re

Fontos telefonszámok

Segélyhívószám: 112
Rendőrség: 955
Mentők: 961
Autóklub (ACR): 021 222 22 22
A Bihar Megyei Hegyi- és Barlangimentő Szolgálat közvetlen hívószáma: 00-40-359-436-022
Magyar nagykövetség: (00-40-21) 311-15-42
Kolozsvári fôkonzulátus: (00-40-264) 596-300

A www.padis.hu az Erdélyi-szigethegység virtuális kapuja. Hírek, információk, szálláshelyek, térképek, útleírások, fórum és fotótár 1 (web)helyen.