Románia: vonzó lehetőségek

Beküldve: .


Románia továbbra is az egyik legkedveltebb célpontja azoknak a hazai vállalatoknak, amelyek a külföldi terjeszkedésben látják növekedésük egyik útját. Olyannyira igaz ez, hogy a napokban megjelent romániai statisztika szerint ez év első öt hónapjában a második legaktívabbak voltak a megalapított új cégek számát illetően: az összesen 1,9 milliárd euró tőkével bejegyzett 5600 közös vállalkozás közül 129 magyar érdekeltségű volt – jelentette az MTI-Eco nemrégiben az INS nemzeti statisztikai hivatal adataira hivatkozva. (Az első helyen az olaszok állnak 203 vállalattal.)

Tavaly is jelentős volt a dinamika: ezer magyar tőkerészesedésű vállalkozást nyitottak Romániában, számuk ezzel meghaladta a 8500-at. A befektetett magyar tőke értéke az év végén elérte az egymilliárd eurót – nyilatkozott a napokban a Krónika című erdélyi napilapnak Bogár Ferenc, a bukaresti magyar nagykövetség külgazdasági képviseletének tanácsosa.

A magyar eredetű, vegyes vállalati formában megvalósított tőkebefektetések értéke hivatalosan egyébként mintegy 350 millió euró, ám ez a szám nem tartalmazza az újra befektetett nyereséget és a végrehajtott tőkeemeléseket. S persze a terveket sem – például korábbi hírek szerint a TriGranit mintegy hárommilliárd euró értékű fejlesztéseket tervez végrehajtani az elkövetkező években Romániában, de számos más cégnek is komoly projektötletei vannak.

A magyarok egyébként már a rendszerváltást követő években kezdték felfedezni a szomszédos országban rejlő üzleti lehetőségeket. Sorra alapítottak vállalkozásokat Romániában, elsőként a legkisebbek a döntően magyarok lakta Erdélyben. A közös nyelv, kultúra és a terepismeret miatt ez természetes folyamat volt, mint ahogy Szlovákiában is hasonlóan alakultak a magyar tőkekihelyezési trendek.

A sok kicsit később követték a közepes, majd a nagyvállalatok is – élükön azokkal a jelentős itthoni cégekkel, amelyek a külföldi, regionális terjeszkedésben látták növekedésük zálogát. Nem véletlen, hogy a térségben multicéggé nőtt magyar társaságok szinte mindegyike jelen van ma már Romániában is. Ilyen az OTP, a Mol, a Magyar Telekom, a Richter Gedeon, a Fornetti, a Danubius Hotels vagy éppen a TriGranit.

Mára persze megváltoztak a betelepedő magyar cégek motivációi, illetve indokai – és a földrajzi rádiuszuk is. Mind gyakoribb, hogy a vállalkozások Erdélyen túl is keresnek lehetőségeket. Elsősorban a dinamikus romániai fejlődés jelenti a vonzerőt a menet közben az EU-hoz csatlakozott országban, s ez a fizetőképes keresletet is növeli, vagyis a piaci lehetőségeket is bővíti. Ugyanilyen súlyú a kedvező adópolitika, valamint a bürokrácia felszámolására tett lépések.
Romániában 2005 óta egységes, 16 százalékos a személyi jövedelemadó, a társasági és osztalékadó, valamint az árfolyamnyereség-adó kulcsa. Még az átlagosnál is vonzóbbá vált egyébként az ország az építőipari cégek számára, az ágazat ugyanis évi 30 százalékkal nő. NVZs

forrás: www.vilaggazdasag.hu