Életveszélyes turistautak? - Egy fórum-vita margójára

Beküldve: .

A Bihar Megyei Hegyi- és Barlangi Mentők Nyilatkozata
salvamont-logoA Erdélyi-szigethegység túraútjainak állapotáról és a térségbeli turizmus kérdéseiről lapunk Társalgó fórumában kialakult vita kapcsán Pintér István, a Bihar megyei Hegyi- és Barlangi Mentők elnöke Nyilatkozatot juttatott el lapunkhoz.
Az elmúlt napokban sok olyan, a térség turizmusával, a túrautak biztonságosságával és a turisták biztonságával kapcsolatos hozzászólás merült fel Fórumunkon, amelyek rávilágítottak arra, hogy ezek a kérdések sokak számára még mindig megválaszolatlanok.
A Bihar Megyei Hegyi- és Barlangi Mentők Nyilatkozata a Bővebben gombra kattintva olvasható teljes terjedelmében.



A Bihar megyei Hegyi- és Barlangi Mentők Nyilatkozata

 

Pintér István - A Bihar megyei Hegyi- és Barlangi Mentők szervezetének elnöke

pinterElső sorban szeretnénk leszögezni, hogy örülünk a Bihar Hegységet övező nagy érdeklődésnek a magyar turisták körében. A nyári szezonban kb. 100.000 turista látogatja meg a Bihar Hegység fő attrakcióját, a Pádis Karsztfennsíkot és a szomszédságába tartozó természeti csodákat.
Elmondhatom, hogy ennek a számnak úgy 30-40 % -a magyarországi turista. Egyes hozzászólókkal szemben mi azt tapasztaltuk, hogy a turisztikai kultúrát illetően nem, igazán lehet panaszunk a többségre. Kivetélek persze vannak, de ez arányaiban elhanyagolható. Megemlíteném itt a tiltott táborozást, tűzrakást, qvad és más motorizált jármű nem megfelelő használatát. Ezen elemeket félretéve, mint Mentőszolgálat kimondottan konstruktívan tudunk együttműködni a magyarországi turistákkal és általában megfogadják az útmutatásainkat és kérik is ezeket nagy számban a helyszínen a kirándulások megtervezésével és az útvonalak nehézségével kapcsolatban.
Sajnos az infrastruktúra, ami az utakat, kempinget, szálláslehetőségeket illeti, nagyon hiányos és kezd kritikus lenni különösen a Glavoi környékén, amely az egyedüli engedélyezett kemping zóna.
Ezeken a problémákon mi sajnos nem tudunk hatékonyan segíteni - mint Hegyi- és Barlangi- Mentőszolgálat - annak ellenére, hogy az idei szezontól szorosan együtt fogunk működni a Megyei Környezetvédelmi Gárdával. Úgy néz ki az állam elkezd befektetni az itteni infrastruktúrába, értem ez alatt az utat, amelyre meg van a finanszírozás, de a többi befektetés a Természetvédelmi Park területén még kétséges. Mi annyit tudtunk tenni, hogy megszüntettük a szeméttárolókat Glavoion és mindenkit arra kértünk, hogy vigye haza a szemetét, amit megtermelt.
Rátérve a turista utakra, Romániában és mindenhol a világon vannak könnyű, közepes vagy nehéz útvonalak, és a turisták a fizikai és technikai felkészültségüknek megfelelően választják ki a nekik megfelelő útvonalakat vagy azoknak egy bizonyos részét. Ha nem képesek felmérni ezeket a képességeket, akkor fogadnak egy hegyi vezetőt ( nem összetévesztendő az idegenvezetővel ) illetve információkat gyűjtenek az útvonallal kapcsolatban, a szükséges illetve ajánlott felszereléssel, a helyi szabályokkal kapcsolatban és nem utolsó sorban a helyi Mentési lehetőségekről.
Statisztikailag, az utóbbi 5-6 évben nem történt olyan baleset, amelynek az oka a via ferrata jellegű szerelése lenne a technikailag nehezebb utaknak mint pl. a Galbena, Csodavár, Bohodei, Szamos-bazár. Ezzel szemben rengeteg riasztásunk volt, melynek okai néhány nagyobb csoportba oszthatóak:
Alapvető hegyi-turizmussal kapcsolatos ismeretek hiánya
fizikai kondíció, helyismeret, technikai ismeretek hiánya
Képzetlen vezetők alkalmazása ( 20-40 fős csoportok 3-4 riasztás, sajnos nagyrészt magyarok)
Ami minket illet, nem hisszük, hogy mindenkinek, felkészültségtől függetlenül, el kell jutnia feltétlenül minden objektumhoz. Nemegyszer találkoztunk olyan turistákkal, akik szerintem az egyenes aszfalton sem tudnak rendesen járni ( félreértés ne essék, itt nem csak magyarokról van szó ) és a hátsójukon csúszva kínlódtak ott ahol a 9 éves lányom végig szaladt. Azzal együtt az ő számukra is léteznek bőven látnivalók, némi kompromisszummal.
A mozgólépcső építésről nem hiszem, hogy van értelme beszélni.
A jelenlegi technikai szereléseket évente javítjuk és természetesen szívesen várjuk az észrevételeket egyes meghibásodások esetén. Ezen meghibásodásoknak az egyik oka a természet munkája, de nem lehet eltekinteni a nem megfelelő használattól sem. Csak egy példát említve: nem egy csoportot találunk minden évben, akik a lábnak vagy kéznek való kábeleket vagy láncokat nem megfelelően terhelik - 2 biztosítópont között 6-8 felnőtt ember -stb.
Tehát mi nem abban látjuk a megoldást, hogy minden nehezebb vagy technikásabb passzust különféle építészeti megoldásokkal megszüntessünk, hanem a turistákat arra ösztökéljük, hogy sajátítsák el azokat a minimális ismereteket, akár használjanak egy minimális felszerelést, ami ilyen típusú szakaszokon ajánlott, ugyanúgy mint ahogy ezt teszik nagyon sokan más hegységekben Nyugat Európában. Nem utolsó sorban a fizikai kondíciójukat is összhangba kell hozniuk a túraútvonal nehézségeivel és követelményeivel.
Ezáltal meg szeretnénk őrizni a térség kaland tura ha ugy tetszik vad jellegét.
Tisztelettel
Pintér István
Elnök
Bihar Megyei Hegyi- és Barlangi- Mentőszolgálat