Romló útviszonyok az Erdélyi-szigethegységben (is)

Beküldve: .

A mögöttünk álló tél ismét, talán az eddigieknél is jobban megviselte Bihar megye útjait. 10-30 cm mély - egyes helyeken nagyobb - kátyúk keletkeztek. Regisztrált felhasználónk és állandó cikkírónk, Kincses Laci szavaival élve: aki útnak indul, előző este  gyakoroljon valamelyik rally-szimulátoron a gépén.

Powered by Zoomify
A viszonylag fiatal E60-as Nagyvárad-Kolozsvár út még elég jól járható, de azon is jelentkeznek a „fáradás" jelei. A számunkra legfontosabb útvonal, az Erdélyi-szigethegység nyugati oldalán végighaladó E79-es (Nagyvárad-Belényes-Déva) viszont katasztrofális állapotban van. Ez a Nagyvárad-Belényes illetve a Belényes-Vaskohsziklás közti egyetlen közút, amelyen meg lehet közelíteni az Erdélyi-szigethegység legjelentősebb turistacélpontjait. A még elhanyagoltabb Szalonta-Tenke-Belényes útvonalon érkezők még nagyobb 30-40 cm mély kátyúkba is „belefuthatnak".
Bár ez nem vigasz egész Romániában romlottak az útviszonyok. Az Országos Útügyi Vállalat (Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România) jelentéséből kiderül, hogy 2010-ben 20%-al több a gödör, mint a tavaly ilyenkor volt. A vállalat által felügyelt 16.000 kilométeres útszakaszon található gödrök mérete mellesleg eléri a 260 hektárt! Ez kb. másfélszer nagyobb, mint Monaco teljes területe.
„A romlás egyik oka az idei szokatlanul hideg tél. A másik pedig, hogy elmaradásaink vannak az úthálózat felújítása terén, ezért évről évre romlik annak a minősége" - szól Florin Dascalu, a vállalat igazgatójának a szakvéleménye. Dascalu elmondta még, hogy egy négyzetméter gödör kijavítása 12 euróban kerül, így a hiányosságok teljes felújítása 31 millió eurójába kerülne a vállalatnak.
„Ez az összeg azonban nem áll rendelkezésünkre, mivel az egyéb karbantartási munkálatok elvégzése után mindössze 25 millió eurónk marad az állami költségvetésből kapott pénzből. Ebből csak a kátyúzáshoz 31 millióra lenne szükségünk", mondta Dascalu.
Ez a siralmas állapot egész Romániára vonatkozik. Bihar megye azonban ezen belül is „kivételezett" helyzetben van. Bihar közútjai, eddig sem élveznek prioritást, hiszen az Útügyi Vállalat regionális központja - amelyhez a határ menti megye is tartozik - Kolozsváron található. Nem véletlen, hogy az észak-erdélyi autópályával kapcsolatban is inkább Kolozs megyére irányul a figyelem. Úgy tűnik, aki a Szigethegységbe akar látogatni, annak végül mégiscsak be kell szereznie azt a sokat emlegetett terepjárót. Mert hiába építik ki Uniós pénzből az Erdélyi-szigethegységet Pádison keresztül átszelő csodálatos hegyi utat, ha defekt, neadjisten tengelytörés miatt a hegy lábáig sem jut el a turista.

A szerk.