Úttalan utakon

Beküldve: .

Pietroasa- ( Vasaskőfalva) - Răchiţele (Havasrekettye)
Miközben olyan híreket olvashatunk (ha akarunk), hogy a London- New York mágnesvasút 55 perces menetidővel fog közlekedni, ha megépítik a vákumalagutat a magnev vasúthoz. Vagy, hogy 109 km-es alagúton autózhatunk majd át a Bering szoros alatt, talán még a Dioméde szigeteken is kiszállhatunk körülnézni, no azért előtte néhány ezer kilóméterecskét kell tekerni Szibéria és Alaszka csodálatos ám zord tájain. Szintén mesébe illő álomkép az is, hogy aszfaltúton kelhetünk át a Belényesi medencéből- Kalotaszegre- a Pádis fennsíkon keresztülgázolva. Csak évek kérdése és állítólag elkészül ez a gigantikus beruházás is.

2010 június elején 5 vállalkozást interjúvoltam meg, miközben kerékpárral, majd mikrobusszal is áthaladtam a nevezett útszakaszon. Az egyes cégek rész-szakaszokon részfeladatokat készítenek (van hogy csak elő), így senki nem tudott nekem választ adni, arra a bátor (botor) kérdésemre, hogy mikor lesz aszfaltúttal összekötve az említett két medence. No de haladjunk sorban Belényes felől: Valaha szebb időket is megélt kisvárosunkat onnan lehet felismerni, hogy a környéken máshol nem látható műanyag körforgalmakkal szerelték fel. (Csodálatos). Az út minősége helyenként borzalmas, bár már vannak szakaszok amit kifoltoztak. 50 kilométeres tempóval azért el lehet vergődni a Frutti Fressh és Bürgenberg gyárhoz, ahol elfordulunk Pietroasa felé. Ezen a szakaszon is akadnak a lyukak közt aszfaltszigetecskék. No de nyugalomra semmi ok. Itt a centrumban (ahol az utolsó kocsma van Rekettyésig) elfogy az aszfalt és kezdetét veszi a véget nem érőnek tűnő 55,5 km hosszú egyes alapjárat. Bár soha nem próbáltam meg megállás nélkül végigmenni rajta, de szerintem szgk.-val meg lehet tenni úgy 5 óra alatt. Az első útépítésnek tűnő túrkálások talán a Galbina beömlés környékén voltak. Itt esős időben elég súlyosnak tűnt a helyzet, nagyobb busszal esélytelennek láttam itt a továbbjutást, persze a visszatolatás sem egyszerűbb. Jobb egy kis autóval előremenni és vészjeleket leadni. Tovább Bogáig semmi nyoma építkezésnek és a Pádisra vezető szerpentínen sem láttam munkásokat, egészen a tetejéig. Nekik a Scăriţa nyereg környéke a hatáskörük és bontják is rendesen a sziklafalakat. Itt elég jól el lehet haladni mellettük. Glavoihoz járható az út. A „tiszta Glavoi" tábla, nagyjából igazat szól, tényleg sokkal kevesebb a szemét, bár amit illemhelynek készítettek, hát kár volt a fákat érte kivágni. Teljesen használhatatlanok, és felújítani sem érdemes, amit meg betonból csináltak, nem ástak gödröt alá, így csak pisilőnek jó, illetve már annak sem. Egy lengyel sátor árválkodott a réten. Tovább menve a Varasó házig is be lehet jutni, de a Szamos bazár bejárata előtti rétre már jobb gyalog. Itt egyébként még ahányszor voltam, szinte kivétel nélkül csehekkel találkoztam, így most is. Pádison a három nagy panzió falai már állnak, de egyéb semmi munkálat. A pásztorok beszámolói szerint május végén még tél volt tíz centi hóval, egyébként fent jártamkor is csak 5-10 fok volt és eső. Pádisról leereszkedve, Ic (Ék) Ponor-ig a legrosszabb a helyzet. Itt is a Nagy Molhás és a Bihar-Kolozs megyehatár környéke katasztrófális. Az út helyenként nagyon keskeny, a faszállító hatalmas kamionok pedig Murphi szerint is mindig szembe jönnek, és nem könnyű kikerülni őket. Itt csakúgy, mint Doda Pilii-ig nyoma sincs útépítésnek. Ezután azonban a Priszlop hágóig egymást érik a kolozsi, hunyadi, zilahi, és magyarországi csapatok. Legnagyobb felhajtás a Humpleu barlang előtti hatalmas kanyarban volt. Ezen a szakaszon már most nagyon jó az út minősége, és főleg a Betonút munkásai nagyon profi és alapos munkát végeznek. Az út melletti szivárgó forrásokat pl. valami fekete filcszerű anyagba csomagolt kövek közt vezetik le. Ilyet a románoknál nem láttam még prospektusban sem. Mikor már azt hihetnők, hogy vége a megpróbáltatásoknak, akkor még azért Rekettyésen találunk egy két szakaszt, ami főleg a Priszlop felé felfelé kapaszkodni kívánók dolgát keseríti meg. A falu közepe felé azonban ismét lőn aszfalt. Innen aztán kedvünkre válogathatunk: Bologa, Hunyad, vagy akár Béles- Gyalu- Kolozsvár útvonalak közül.

By: mohapafrany