Román-magyar turisztikai projekt

Beküldve: .

Turizmus és gazdaság
Constantin BadeaA romániai Bihar- és a magyarországi Hajdú-Bihar megyét több szálon futó együttműködés köti össze. A partnerségi viszony egyre több területen megjelenik, főként Románia 2007-es Európai Uniós csatlakozása óta. A közelmúltban a két megye Kereskedelmi és Iparkamarái között egy átfogó turisztikai projekt valósult meg. A hat témakörbe foglalt turisztikai csomagot első sorban a két megye érintett intézményei számára készítették, de a vállalkozásoktól kezdve a térségbe látogató turistákig mindenki nyerhet általuk. A projekt hátteréről és a megfogalmazott célokról a Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara vezérigazgatójával Constantin Badea-val beszélgettünk.


- A Bihar és Hajdú-Bihar megyék között létrejött turisztikai együttműködés ötlete hogyan született meg és ki volt a kezdeményező fél?
- A Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara volt a kezdeményező a két megye közötti turisztikai együttműködést illetően. A magyarországi partnerünk a Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara. A Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara 4 pályázatot készített és nyert is rá támogatást a Román-Magyar Közös Phare Alapból - még a 2003-as évvel kezdődően. Valamennyi pályázat célja az volt, hogy kiemelje, fejlessze és magas szinten értékesítse a turizmusban rejlő lehetőségeket úgy a helyi, mint a határon átnyúló kisrégiókban. A legutóbbi pályázat is Phare támogatással valósult meg és az „Egység és változatosság a Bihar - Hajdú-Bihar Eurorégió turizmusában" címet viseli. Ezt a programot 2007.12.01-én sikerült véglegesíteni, melynek eredményeként napvilágot látott egy internetes oldal, kiadtunk 1500 CD-t, kézikönyveket, különböző nyomtatványokat, amelyek ennek az eurorégiónak a turisztikai lehetőségeit ismertetik és népszerűsítik.

- Milyen konkrét hasznot jelent ez a pályázat Bihar megyének vagy a helyi, a turizmus vonzáskörében tevékenykedő vállalkozóknak?
- Ezek a projektek biztosítják a határon átívelő turizmus tartós fejlődését a térségünkben a változatosság jegyében. A projektek révén könnyebben értékesíthetőek a már meglévő turisztikai lehetőségek és szorosabbá válik a két ország kereskedelmi kamarái és a régiófejlesztésért felelős központok közti kapcsolat. A pályázaton nyert pénzt többek között 6 közösen kidolgozott turisztikai csomag és egy egyedi turisztikai védjegy (márka) megalkotására fordítottuk. A csomagok révén egységesen tudjuk népszerűsíteni a Bihar - Hajdú-Bihar Eurorégiót, mint európai turisztikai célpontot. A projektek révén nem csak Románia és Magyarország, illetve a két szomszédos megye között erősödhet a kapcsolat, hanem a régió civil közösségei és a gazdasági élet képviselői között is. A helyi és regionális turisztikai lehetőségeket kihasználása által az üzleti együttműködések is kialakulhatnak. Felismertük azt a lehetőséget, hogy a turizmust a változatosságra alapozva könnyebb népszerűsíteni, így beépítettük a projektbe mindkét megye helyi nevezetességeit, látványosságait. Ezzel jelentősen kiszélesítettük a kínálatot a turisták számára és megnyitottuk a kapukat a határon átívelő gazdasági lehetőségek - például a kölcsönös cégalapítások - előtt a határ mindkét oldalán.

- Milyen témakörök köré csoportosították az említett 6 turisztikai csomagot?
- 1: Kultúra, vallás és nemzeti értékek megőrzése, 2: Tájegységek szerinti turisztikai csomagok(puszta-hegy), 3: Turisztikai csomagok a fürdőturizmusban (gyógykezelések, élményfürdők), 4: A falusi életmódot, hagyományokat magába foglaló turisztikai csomagok, 5: Aktív kikapcsolódásra, szórakozásra tervezett turisztikai csomagok (lovaglás, biciklizés, síelés, hegy- és sziklamászás, barlangászat, kanyoning, rafting...), 6: Üzletkötési turisztikai csomagok (csapatépítő tréningek, üzleti kiállítások és fórumok...). Bihar és Hajdú-Bihar megyék dinamikus és látványos fejlődése révén nem csak a külföldi turisták, hanem a befektetők is egyre nagyobb számban jelennek meg eurorégiónkban.


- Ki a célközönsége ezeknek a turisztikai csomagoknak?

- A célközönség első sorban intézményekből áll: a Román Nemzeti Turisztikai Hatóság, az Észak-Nyugati Fejlesztési Ügynökség, Hajdú-Bihar Megye Önkormányzata, Hajdú-Bihar Megye Fejlesztési Ügynöksége és egyéb, turisztikával is foglalkozó szervezetek, civil szervezetek, melyeknek tevékenységi területe a turizmus, a kulturális és természeti örökség megóvása, a helyi és a régiós fejlesztési szervezetek a Bihar - Hajdú-Bihar Eurorégióból. A pályázatok közvetlen haszonélvezői a következők: 140 helyi közösség Bihar és Hajdú-Bihar megyékben, a turizmusban érdekelt gazdasági egységek (30 cég Bihar- és 30 cég Hajdú-Bihar megyéből), valamint az a több mint 500.000 turista évente, aki ezt a eurorégiót felkeresi. A pályázatok közvetett haszonélvezői azok az ágazatok, cégek, melyeknek tevékenysége valamilyen úton-módon kapcsolódik a turizmushoz: szállítás, banki- és biztosítási szolgáltatások, közélelmezési- és reklámszolgáltató cégek; több mint 120 természetvédelmi terület Bihar és Hajdú-Bihar megyében, a Nagyváradi és a Debreceni Egyetem valamint a turisztikai vagy a turisztikához kapcsolódó profilú szakiskolák és kollégiumok.

- Mióta beindult ez az eurorégiós program, milyen visszajelzések érkeztek vagy milyen javaslatokat kaptak a turisztikai csomagokkal kapcsolatban?
- A program bemutatójára szervezett előadáson több mint 80 személy vett részt, akik kaptak a projektet ismertető nyomtatványokból és kitöltöttek egy kérdőívet is a témákkal kapcsolatban. Természetesen javaslatokat is kaptunk: például a turisztikai útvonalak tervezésével, az infrastruktúra fejlesztésével, a már létező létesítmények állapotának feljavításával kapcsolatban. Felmerült a szakképzések és továbbképzések igénye a turisztika különböző ágazataiban dolgozók számára, hogy ezzel is emeljük a szolgáltatások színvonalát, a turisztikai szolgáltatások változatosabbá tétele, turisztikai vásárok szervezése, a turizmus népszerűsítése és a turizmust anyagilag támogató programok illetve pályázatok hozzáférhetősége.

- Melyik turisztikai csomagnak van a legnagyobb sikere?
- 6 turisztikai csomagot alkottunk, mint már említettem. Valamennyi érdekes, mindenki választhat belőle kedvére, sőt, ezeket a csomagokat ki-ki összekombinálhatja érdeklődési köre és hangulata szerint. Nem tudok kiemelni egyet, amelyik sikeresebb a többinél, mert mindegyik csomagot érdeklődéssel fogadták.

- A gazdasági érdeklődés egyre nő Románia iránt és ez maga után vonja a gazdasági turizmus növekedését is. Mit tudnak nyújtani az üzletembereknek? Mivel tudják becsalogatni a külföldi befektetőket Bihar megyébe?
- A gazdasági érdeklődés Románia irányában igen nagy. A turizmus és a hozzá kapcsolódó szolgáltatások területén ugyanúgy érdekeltek a hazai, mint a külföldi befektetők. Rengeteg pénzt fordítottak hotelek, motelek, panziók és éttermek építésére és a már meglévők felújítására, korszerűsítésére egész Bihar megye területén azért, hogy megfeleljenek az európai mércének. Komoly befektetéseket igényel még az infrastruktúra - legfőképpen az utak állapotát kell javítani-, hogy megközelíthetővé tegyük Bihar megye természeti látványosságait, melyek vonzó célpontok lehetnek az ide látogató turisták számára. Az üzletembereknek ajánlani tudom mind a 6, a kézikönyvünkben részletesen ismertetett turisztikai csomagunkat. Az üzleti turizmus magába foglalja a csapatépítő tréningeket, üzleti utakat, megbeszéléseket, konferenciákat, gazdasági kiállításokat, szemináriumokat, cégbemutatókat. Bihar megye valamennyi turisztikai térségében találhatók megfelelő helyek ezek lebonyolítására, az esemény nagyságától függően.

- Néhány külföldi turistában még élnek előítéletek vagy fenntartásai vannak Romániával szemben. Mi a teendő ahhoz, hogy a kétkedők számára is pozitív kép alakuljon ki az országról?
- A turisták is csak emberek, mindenkinek megvannak a saját igényei és elvárásai. Egyesek, mivel nincsenek kellőképpen tájékoztatva a valóságról, előítéletekkel érkeznek ide, amiket távozásig el is felejtenek. Az egész romániai turizmus egy mentális változást igényel, egy új, koherens törvénytervezetet, infrastruktúrát - legfőképpen jó utakat és jobb minőségű szolgáltatásokat.

- A turisztikai hálózat fejlettségét tekintve hol áll Bihar megye és főképpen az Erdélyi-szigethegység és környéke összehasonlítva az ország többi régiójával?
- A Bihar megyei turisztikai hálózat folyamatosan fejlődik. Nagyon sok új panzió épült, építettek és felújítottak több hotelt és vendégházat a Félixfürdőn, Biharfüreden, Tenkén és a Vértopon. Egyébként a Félixfürdő az ország legnagyobb fürdővárosa, csak két ide vágó adatot említek meg: az utóbbi 12 hónapban az országba érkező turisták 5%-a itt szállt meg, a vendégéjszakák száma országos összevetésben pedig 8%-os. Turisztikai szempontból Bihar megye Románia első 10 megyéje között szerepel.
Pásztai András



Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara:


Ro - 410009 - Nagyvárad (Oradea), Str.Roman Ciorogariu nr. 65 P.O. Box 211

Tel./Fax: 0040-259-470015; 0259-417807; 0359-414557

e-mail: Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.

web: www.ccibh.ro