Aranyosfő-katlan

Beküldve: .

Az Aranyosfő-katlan barlangjainak megközelítése
(Az alábbi útleírásért köszönet a www.pizolit.hu csapatának)

Felsőgirda (Gîrda de Sus) főterén, a templommal szemben észak felé indul egy betonút, mely egy patakvölgyben vezet felfelé. Körülbelül 1 km után a völgy ketté válik, itt jobbra fordulunk, s mindaddig követjük az utat (kb. újabb 1 km), míg meg nem pillantunk balra a patak túloldalán egy hatalmas barlangszájat. Ez a barlang kiváló bivakhely, 20-25 ember kényelmesen elfér benne, a patakon híd ível át, a bejárat előtt padok vannak, s az út mentén kevéssel előrébb ivóvizet is találunk. A műúton továbbindulva 50 méterrel előrébb újabb híd áll, mely a János kapu barlanghoz (Pestera Poatra Lui Ionele) vezet. Az alig 120 m hosszú barlangba nappal csak vezetéssel, belépődíj ellenében léphetünk be, a késő esti órákban azonban az őrizetlen bejáraton át könnyedén bejuthatunk. Ha bivakhelytől visszafelé indulunk, a patakmeder 50-100 m megtétele után valamelyest kiszélesedik. Itt átgázolhatunk a vízen. A meredek sziklás lejtő jobboldalán a fák között keskeny ösvény indul felfelé. Az ösvényen jelzés nem vezet, de két kisebb barlangot is érint. Az első bejáratának megpillantásához jobbra kell letérnünk pár métert, a második pedig a bal oldalon van közvetlenül az út mellett. Innen már gyorsan elérjük a hegyoldalban nyíló hatalmas beszakadást, mely a Zgurestyi-jégbarlang (Ghetarul Zgurasti) bejárata.

A Zgurestyi-jégbarlang (Ghetarul Zgurasti) bejárása

Az erdei ösvény a beszakadásnak épp ahhoz a pontjához vezet, ahonnan biztonságban lejuthatunk a szakadék mélyére kötélhasználat nélkül. Párás, nedves időben a mélybe vezető ösvény azonban rendkívül csúszós lehet, nem árt az óvatosság. A bejárati terem 53 m mély, közel 100 m hosszú és 60 m széles. Fenekét száraz időben hordalékkőzet borítja, melyre finom iszapos üledék tapad, jelezve, hogy a termet gyakran víz borítja. Az itt lévő időszakos tó mélysége alkalmanként eléri a 23 métert, ilyenkor a barlang belső részeit nem közelíthetjük meg. A nem túl tágas továbbvezető út megtalálása eltarthat egy darabig, ha nem tudjuk, merre keressük. Hátat fordítva a bejárati lejtőnek átlósan balra előre kell átvágnunk a tó fenekén egy nagy sziklahegy irányába. Ennek tetején balra indul egy járat, majd az elágazásnál jobbra kell fordulnunk. 10 m után elérjük a vasajtót, mely látogatásunkkor nyitva volt. Egy 6-8 m hosszú folyosó következik, melynek alját általában víz borítja. E felett könnyen át tudunk traverzálni. A folyosó egy rövid aknához vezet, a bal falon találunk nittfület a bevezető szár számára, közvetlenül az akna felett pedig fűzőlyukat használhatunk. Itt 10-15 m kötélre van szükség. Leereszkedést követően egy tópartra érkezünk, mely magas vízállás esetén az egész termet elárasztja. A tavacska jobboldalán haladunk, átbújunk egy szűkületen, majd a szifon előt balra kanyarodunk. Egy beépített másfél méteres kötélhágcsón kell lemásznunk, majd cseppkőlefolyáson haladunk, végül balra találunk egy benthagyott kötelet, melyen felmászva egy szűkület után újabb terembe érünk, ahonnan cseppköves folyosó vezet tovább. A következő terembe egy kisebb felmászás után érkezünk meg, melynek mérete a bejárati teremével vetekszik. A terem fenekét tó fedi, amely legalább 60 m hosszú és partját csúszós, folyékony agyag alkotja. Az átkeléshez gumicsónakra és közel 150 m húzózsinorra van szükség.