Tél a tavaszban - március idusán Felsőgirdán

Beküldve: .

Kincses László túrabeszámolója - 2010. március 15.
aranyos12
Az Ördöngös- és a Száraz-völgy találkozása

Idén még nem voltunk a Szigethegységben, mindig közbejött valami. Most aztán elhatároztuk, lesz, ami lesz, ha kis jegesmedvék potyognak az égből, akkor is megyünk.
Soha nem szoktam így előre eltervezni egy-egy kirándulást, de most két dolog is erre késztetett. A feleségem szombaton és vasárnap is dolgozott, így csak a hétfő maradt, a másik pedig titkon reménykedtem, hátha összefutunk Jankuly Imre csapatával a Bihar csúcson.

aranyos01
A Bihar-hágón

Én más irányból szoktam felmenni és gondoltan azonos időben lehetünk azonos helyen, tehát így el sem tudjuk kerülni egymást, hiszen maga a csúcs egy zsebkendőnyi terület. 5h45-kor indultunk, mert 9 órára akartam Ariesenibe érni. Kezdetben jól haladtunk, 7 óra körül már hollódon jártunk. A Fekete-körös völgyében szoktam menni, de most a családom rábeszélt, hogy menjünk arra a kedvezőbb panoráma reményében. No ezt a döntést már úgy megbántam, mint a kutya, amelyik kilencet kölykedzett. A panorámából semmi nem lett, az egész hegység felhőbe burkolódzott, még a legközelebbi dombokig is csak kidüllesztett szemekkel láttunk el. Ez volt azonban a kisebbik baj, a fekete leves még ezután következett, mint később kiderült a komplett ünnepi menüsorban az előétel (nulla panoráma) utáni elsö fogásként. Aki felelőtlenül erre szándékozik utazni, az előző nap konzultáljon gyermekeivel valamely számítógépes autóversenyzős játékkal kapcsolatban és legalább virtuális szinten elevenítse fel a szlalomozásban szerzett ismereteit, mert ennek gyakorlati alkalmazására másnap igen nagy szüksége lesz. A 79-es út a tél folyamán olyan változásokon ment keresztül, mint valamely háborús terület, amelyen az aknák nagy részét már ott helyben aktivizálták. Romániában is ismerik a KRESZ-t, így a táblákat is. Az alföldi részeken, azonban kétféle van túlsúlyban. Egyik az, amelyiken piros körben egy tehén sematikus ábrája látható, de erre még nem kell annyira koncentrálnunk, hiszen e jámbor jószágok még az istállókban vannak és a jászolokból lakmároznak.
aranyos07
Lefelé a Száraz-völgyben

Birkák már vannak kint a legelőkön, de azokat ott is tartják a juhászok és pásztorkutyáik. A másik legelterjedtebb tábla a piros körben egy szám. Ez a szám ritkán éri el a negyvenet, inkább kisebb. No ilyenből aztán annyi van, mint vasúti sínek mellett a telefonkarókból. Egy szó, mint száz Hollódtól az út rossz, majd rosszabb és utána még rosszabb. Ha Belényesen keresztül akarunk menni, akkor előzetesen tanulmányozzuk az autóalkatrész boltok kínálatait és lehetőleg egyeztessünk is egy időpontot kedvenc autószerelőnkkel egy esetleges futómű javítást illetően. Egyébként bent a városban nem nagyon tudunk száguldozni egyébként sem, hiszen tavaly a leglehetetlenebb helyeken közlekedési lámpákat helyeztek ki, a felszedett útpadkák és fél úttestek pedig azóta is ugyanúgy vannak, most pedig tetézésként a Biharfüredi elágazásnál egy rögtönzött körforgalmat dobtak össze valamilyen műanyag dobozokból.
Ez távolról és közelről is úgy néz ki, mint amikor árvízveszély idején a buzgárokat homokzsákokkal körbekerítik.
Belényest átvészelve egy kicsit fellélegezhetünk, valamelyest javulnak az útviszonyok egészen Rényig. Mikor már azt hisszük, hogy megmutathatjuk a helybélieknek, mit tud a gépünk, akkor ismét belekottyanunk egy kátyuba és a Dáciások röhögve húznak el mellettünk ezerrel leszakadt kipufogóval, lökhárítóval csörögve, csattogva. Végre elkínoztuk magunkat Lonkáig, ahonnan már tényleg jelentősen javul az aszfalt. Egy hókotró araszolt előttem mintegy hatvannal, gondoltam megelőzöm, majd ha szükség lesz rá, akkor ismét helyet cserélünk. Rézbánya után ez be is következett. Az első hajtűkanyarban egy másik kotró állt keresztbe az úton és udvariasan intett a sofőrje, hogy álljunk félre a padkára, itt semmilyen jármű nem megy el addig, amíg ők az utat le nem pucolják előttünk. Jó tíz perc után, mikor a másik kotró is utolért és megbeszélték a teendőket, elindulhatott a kocsisor utánuk felfelé a hágóra. Nem eszeveszett tempóban, de végre feljutottunk a sípályáig.
aranyos03

Közben több kotróval is találkoztunk, felváltva jövet, menet pucolták az utat. 9 óra körül értünk Ariesenibe én innen szoktam felmenni a Nagy-biharra a Montana Panzió felől. Megálltam, kiszálltunk az autóból, de a helyzet reménytelennek tűnt. Szakadt a hó, a mellékutak nem voltak letakarítva, a 6 éves kisebbik fiamnak már az úton derékig ért a hó, tehát így nem tudtuk bevállalni a kb. 9 km-t és mintegy 1000m szintet. Más megoldáson gondolkodtam, esetleg visszamegyünk a Dámosi-fennsíkra, vagy elmegyünk Torockóra, no de nem autókázni jöttünk, ezért Felsőgirda mellett döntöttem egy jó kis téli túra reményében. Leparkoltunk a központban egy kocsma elött, átöltöztünk téli ruhába és fél tízkor nekivágtunk az Ördöngős-völgy felé.Mivel már ott jártunk ezért arra az elhatározásra jutottunk, hogy felmegyünk a jégbarlanghoz.A piros kereszt jelzés frissen van festve, ezért nem okoz gondot a követése másrészt azért sem mert a meredek emelkedőn a helyi mócok már kitapostak egy vékony ösvényt. Gondolom valaki leugrott reggel egy Big Mac-ért Girdára. Mununa falunál felértünk a fennsíkra, innestől már nem volt annyira meredek,itt más problémák nehezítették az utat. Előttünk még senki sem járt erre, az úton is térdig ért a hó. Mivel kamáslink nincsen, ezért a gyerekek nadrágja szárát betekertem öt menet csomagoláshoz használatos széles ragasztószalaggal a hó ellen, még a nap végén is alig tudtuk leszedni, nem kellett a váltó zokni. A másik kellemetlenség a hó és a szél volt. A fennsíkon ritkábbak a fák, nagyobb a szél is.
Délelőtt még hideg volt, apróbb pelyhekben esett a hó mégpedig főleg vízszintesen és szerencsétlenségünkre arról amerre, haladtunk. Rablósapkánk sincs, ezért ez ellen a kapucnival és vékony sálakkal, kendőkkel védekeztünk.

aranyos09
Négylábú túravezető

Fél egyre elértünk Ocoale faluba, itt megtekintettük az ortodox templomot, majd visszamentünk az elágazásig, a múzeumig Az információs táblán az szerepelt, hogy a jégbarlang 10 percnyi járásra van. No, akkor usgyi szaladjunk el gondoltuk. Félúton azonban ismét méteres hóval találtuk szembe magunkat, amelyet a szél a fák között összehordott. A kicsi fiam magassága alig több ennél, ezért ezt a programot a nyárra halasztottuk. Láttunk ma egyébként is elég sok havat és jeget, annyira nem hiányzott még több, a barlang belseje pedig ilyenkor egyébként sem látogatható. Utánanézve 400m-re voltunk tőle. Visszafelé jövet a nap is kisütött néha némi színt hozva az eléggé monoton télies környezetbe. Néha-néha a Nagy-bihart is megpillantottuk és szomorkodtunk, hogy legalább megpróbálhattuk volna. Na de mindjárt vissza is tértünk a valóság talajára, akkora hóban nem jutottunk volna messzire. Vissza Girdára nem a turista úton jöttünk, hanem kerülővel a szerpentines autóúton le a Száraz-völgybe. Ismét elborult és elkezdett esni a hó, de mivel felmelegedett a levegő most már akkora pelyhekben, mintha pattogatott kukoricát szórtak volna zsákszámra, a patak túloldalára nem lehetett átlátni.

aranyos08
A szerző

5 órára értünk vissza az autóhoz, amelyet nagy nehézségek árán kivakartunk a hó alól. Élmény dús kezdeti tavaszi túránk volt, gyönyörű havas tájakon jártunk, felejthetetlen emlék lesz számunkra. Kb. 20km-t és 500m szintet mentünk, a kisebbik fiamnak van is egy kis izomláza. Megálltunk még a sípályánál,ahonnan fél hatkor indultunk hazafelé, valamint csináltam még néhány vakus képet Rézbányánál a sziklákról lelógó több mint méteres jégcsapokról.
Okulva a reggeli útviszonyokból az alsó úton jöttünk Tenkéig, ez sokkalta járhatóbb, mint Hollód felé. Ezt mindenkinek tudom ajánlani, aki arra jár.
A határnál most szőröztek egy kicsit, lehet, hogy az ünnep miatt, de fél kilenckor már bent álltam a garázsban.
Az elgémberedett végtagokat még kiolvasztottuk egy kicsit a kádban, majd mindenki gazdag élményekkel tért pihenőre nem is gondolva a másnapi teendőkre, hiszen ez a mai nap erre lett szánva és nem csalódtunk most sem mint még soha a Szigethegységben.