Száraz völgy- és Rossz völgy kanyon

Beküldve: .

Az Extrém Partizánok túrabeszámolója

Barátom, az augusztus első hétvégi, ausztriai ferrátázásnak az adrenalinjában fürödve és én, a júliusi közös Oselu kanyon meghódításának élményeitől felfűtve, elhatároztuk, hogy a Bihar hegység két egymáshoz közel található kanyonját „megpartizánkodjuk".

szarazvolgy04

A célpontok: a Száraz völgy kanyon és a Rossz völgy kanyon, az időpont augusztus 10-12. Az alaptábor helyszíne a Szegyesd völgy, ahova péntek este érkeztünk meg. Mivel a völgyben általában sokan sátoroznak, így a száraz tüzelő felkutatása némi gondot jelentett volna, ezért úgy döntöttünk, hogy visszamegyünk a faluba és „szerzünk" tűzifát. Az első helyi lakosnál – aki kint volt az utcán – meg is álltunk és nagy activity-be kezdtünk román nyelvtudás híján. Majd a szomszéd – magyarul is beszélő - hölgy a segítségünkre volt, és tolmácsolt. Neki köszönhetően „Józsi bácsitól" sikerült egy tengeris zsák tűzifát vásárolnunk 5 lejért. A zsákmánnyal visszaérkezve a táborba, grilleztünk, majd másnap reggel elkészítettük a már tradicionálisnak mondható szalonnás, hagymás tükörtojásunkat sörös dobozban. Összepakoltunk, autóba ültünk és irány a Bihar hágó.

A Rozsdás árokhoz vezető turistaút parkolójában letettük az autót, átöltöztünk, bepakoltuk a hátizsákokat, folyadék, müzli szelet, mászó-ereszkedő felszerelések és fél 10-kor elindultunk a Rozsdás árokhoz. Felérve csodálatos látvány fogadott bennünket (bár már voltunk itt), a méretek a mai napig lenyűgöznek bennünket. A nap sütött, felhő alig volt az égen. Kicsit sütkéreztünk és indultunk tovább. A terv az volt, hogy a szakadékot balról kerülve a lankásabb résznél keresünk lejutási pontot, amit sokkal hamarabb megtaláltunk, mint gondoltuk. Egy szélesebb (fél méter) vízmosást néztünk ki magunknak, amihez áfonyabokrok között haladva értünk le, majd bele az árok fenekéhez tartó vízmosásba. A lejutás sokkal egyszerűbb volt, mint ahogy azt terveztük, így már az árok aljáról felfelé bámulva próbáltuk feldolgozni a természet ezen képződményének rabul ejtő szépségét. Óriási érzés volt. Mikor sikerült visszatérni a valóságba, nem volt más teendőnk, csak elindulni a folyásiránnyal megegyezően. Majd kezdődtek az ugratók, ahol mindenütt megtaláltuk a bekötési pontokat, bár volt néhány, ami nem volt túl bizalomgerjesztő, ott plusszban egymást is biztosítottuk.

szarazvolgy20

A kanyonban több helyről szépen látható volt a Galbina-szirt. Folyamatosan haladtunk lefelé és elmélkedtünk a víz és hordaléka által megmunkált köveken, sziklákon, farönkökön. Egy helyen több egymásra borult farönköt láttunk lépcsőzetesen, terasz jellegűen, el is neveztük kávé terasznak. A kanyonból kiérve kiszélesedett a meder és csak nagyobb köveken tudtunk haladni. Mivel már jártam ezen a részen, tudtam, hogy a kanyonnak még a Galbinába érés előtt van egy rövid szakasza, úgyhogy tempósan sétálva ugráltunk, bukdácsoltunk a köveken.

szarazvolgy21
szarazvolgy24

szarazvolgy35

Az utolsó három vagy négy nagyobb ereszkedés után már a Galbinában voltunk, aminek a medrében mentünk egy darabig felfelé, majd a híd előtt kimásztunk az erdészeti útra. Tudtuk, hogy az utunk felénél járunk és még hátra van kb 400 m szint leküzdése. Picit megpihentünk majd elindultunk a Lankás völgyön föl Arieseni felé, a menedékházat elhagyva jobbra fordultunk a piros vonal jelzésen Vértop felé. A kereszteződésben találtunk egy fenyőfát, ami meg volt sértve, így sikerült egy kisebb zacskó gyantát szereznünk és egy kisebb kuglifát is (Feröer kályhának). A Vértopra vezető út nem volt túl kényelmes, fáradtak és éhesek is voltunk, de a kitartás meg volt bennünk. Így aztán elcsigázva fél 7-re érkeztünk meg az autóhoz. Gyorsan bepakoltunk és nyomás vissza az alaptáborba. Megvacsoráztunk és aludtunk reggelig.

Másnap a reggeli elfogyasztása után nekivágtunk a Szegyesd szorosnak, hogy balra a kék háromszögön kimászva a Schmidl kőköz felső medrébe bemászva leereszkedünk a Rossz völgy kanyonon. A terv tökéletes volt, csak elkezdett esni az eső. Gondolkoztunk, hogy megálljunk-e de úgy voltunk vele, hogy ha a mederben sok víz lesz, akkor ott is elázunk, mivel a neoprén ruhák itthon maradtak. Tovább az esőben, majd szakadó esőben haladtunk a völgyben egyre feljebb, egyszercsak a kőközben találtuk magunkat, az utolsó vízesésnél. Na nyomás vissza a kőköz elejéig, mert ott kell balra kimászni a kőköz felé. Ahogy elkezdtünk mászni ki a völgyből elállt az eső és kisütött a nap. Ez elég felemelő volt, mivel nem volt melegünk. Kicsit megálltunk száradni, majd mentünk tovább fent a kanyon szélén. Igaz, hogy az eső nem esett és sütött a nap, de minden növény vizes volt és mivel azt az ösvényt nem sokan járják, még vizesebbek lettünk, mint előtte. De már nem törődtünk vele, mivel teljesen el voltunk ázva. Minden a terv szerint haladt, csak az időjárás nem. Megtaláltuk az 1. medret, ami a kanyonba vezet, de nekünk a 2. meder kellett, nemsokára meglett az is. Szépen belecsúsztunk és indultunk le a kanyonba. A mederben rengeteg bedőlt fa, szikla akadályozta az utunkat. Nem tudtunk megfelelő tempóban haladni, a kövek, fák csúszósak voltak és fáztunk is. De meglett a kitartás eredménye és elérkeztünk az első standhoz. Beülő fel, bele a karabiner, abba a pirana, kötél befűz és már ereszkedek is, vaku villan. Nagyon fáztunk, úgyhogy hol egyikőnk, hol másikunk szedte össze a kötelet és fűzte be újra a sziklafalba fúrt bekötési pontba, egyik ugrató a másikat követte, majd lentebbről hangokat hallottam. A hang irányába indultam a mederben és kiderült, hogy hipp-hopp végig is értünk az „extrém" szakaszon.

rosszvolgy05

Kicsit csalódottak voltunk a kanyon rövidsége miatt, de nem keserű szájízzel, hanem diadalittasan visszaindultunk az autónkhoz. Még 2 óra gyalogút várt ránk a völgyig és hál' istennek végig esett. Az alaptáborban gyorsan megmelegítettük az aznapi babgulyást, lebontottuk a tábort és indultunk haza.
Ismét sikerült egy kellemes, izgalmas, határainkat feszegető hétvégét töltenünk a bihari hegyek közt. Andrásnak köszönet a közzétételért, a Nestlé-n meg majd behajtjuk a reklámdíjat. :-)