Krókusz virágzás és hótaposás a Mező-havas környékén

szatmarizsolt05

A hirtelen jött és tartós április végi felmelegedéssel elszállni látszottak a május elejei krókusz néző túránk reményei... Valószínűleg lekéstünk róla. Mindenesetre természetesen elindultunk szombaton, hiszen virágok nélkül is szép a táj, de azért persze velük lenne az igazi, no meg ha lenne egy kis hó még mutatóba.
Az utak nagyjából a szokásos minőségűek voltak, de Tenke és Borz között sok a kátyú, sok a felmarás, gondolom előbb-utóbb befoltozzák a lyukakat. Szombat van, szép az idő, de alig van forgalom az utakon. Ahogy közeledünk a hegyekhez már látszik, havat még találunk az biztos, és ha van még hó, akkor krókusz is lesz. Szuper!
Biharfüredre felérve jó levegő és kellemes +20'c-os hőmérséklet fogad minket. Nagy csend van, embert is alig látni.
Fel a bakancsot, már aki abba jött, és irány az egyik kedvenc Bihari csúcsunk a Mező-havas! Jó tempóban haladunk, virág és hó sehol... De aztán 1400 méter felett az árnyékosabb helyeken megjelennek a virágok és a hófoltok.
Amikor már a Mező-havas oldalába érünk, mindenütt viszonylag nagy és szép krókusz mezőket látunk és itt-ott még térdig érő havat is taposunk. Bakancsosok előnyben! Mindenki fotózza az éppen neki tetsző témákat, virágot, havat, panorámát stb.-t. Van mindenből szerencsére. Aztán jöhet az ebéd a Mező-havas éppenséggel még valóban havas csúcsán.
Innen gyorsan "átszaladunk" a Kis-havasra, élvezzük a panorámát és a jó időt.

Nem sokat bambulunk, sajnos kicsit rövidre szabott az időnk, kis pihenő, irány vissza Biharfüredre és onnan már meg sem állunk hazáig, egy "húzásra" megtesszük a 150 km.-t.

Szatmári Zsolt

További fotók

Tavaszköszöntő biharfüredi körút

Kincses László túrabeszámolója
Szombaton (május 05-én) kimentünk Biharfüred környékére.
Ragyogó időnk volt egész nap, ennek ellenére a madarakon kívül egyetlen kétlábú lénnyel sem találkoztunk. Még juhászokkal sem, hiszen most még olvadó hó van a fenti esztenák körül és birkák sincsenek még fent. A favágók is pihenőnapot tarhattak, mert fűrészhangot sem hallottunk. Láttunk viszont rengeteg kígyót, békát, szalamandrát. Ez utóbbiak jelenléte inkább az esős napokra jellemző, de most teli voltak velük a bővizű patakmedrek.

Havas-krókuszos Május 1 az Erdélyi-szigethegységben

Szatmári Zsolt túrabeszámolója

Május elseje!
Szabadság, jó idő, sőt kánikula! Hirtelen sikerült összehozni egy kis túrát Biharfüred környékére, hurrá!! Konkrét cél??
Irány fel a Mező-havas 1625 méteres csúcsára, krókuszt és havat, no meg szép kilátást csodálni!

Sikerült is rengeteg virágot látni, szerintem még jó pár napig lesznek, találtunk havat is, helyenként 40-50 cm-es vastagságban, de szerencsére olyan tömör állapotban, hogy simán lehetett a tetején menni. Bő két órás úttal kényelmesen felértünk a csúcsra, ahol ebédeltünk és pihentünk, miközben élveztük a csodás kilátást.  Egyébként jó szokásunkhoz híven, gyönyörű időt fogtunk ki, ragyogó napsütéssel és +18 - 22 'C-os kellemes hőmérséklettel. A közutakat folyamatosan kátyúzzák, javítják, minket ez most Tenke és Bélfenyér közt érintett, valamint közvetlen Belényes után a Biharfüredre vezető út elején.

Téli túra az Ördögmalomhoz

Nagy Attila (Doboz) túrabeszámolója

bocsasza1

Ha téli túrában gondolkodsz, akkor figyelembe kell venned a nappalok rövidségét, és a helyszín megközelíthetőségét. Ennek tudatában esett a választásunk az Ördögmalom vízesésre, mivel Biharfüredig jó minőségű télen is állandóan takarított aszfaltúton juthatunk el. Néhány jó barátunkkal történt telefonbeszélgetés után az időpont 2009 január harmadikára esett, amit utólag évnyitó túrának kereszteltünk el. Ezután bizakodtunk hogy kifogunk egy szép napfényes téli időt.

Biharfüred környékének látnivalói

Beküldve: .

Csodaforrás (Izvorul Minunilor) Azt meséli a rege, hogy itt a föld alatt állott egykor a hatalmas jégbirodalom, melynek tündéri szép királyleányát atyja óva intette a szerelem tüzétől. De a királylány mit sem hallgatott atyja szavára, Tűzkirály heves szerelmétől pedig összeolvadtak a hatalmas birodalom kőcsarnokait alátámasztó jégoszlopok, maguk alá temetve az ifjú szerelmespárt is. Ennek az óriási hegyomlásnak nyomai a felszínen szanaszét heverő sziklatömbökön ma is láthatók. A hatalmas, elolvadt földalatti birodalom jéghideg vize pedig ma is szüntelenül ömlik a föld gyomrából. A forrás Biharfüredtől háromnegyed km-re van. Az út negyedórás kényelmes séta.

Remete-forrás (Izvorul Eremitului) "Erdő mélyén - hogy világ ne lássa -Rejtőzik a Remete forrása:Pázsitszőnyeg terítve alája,Sűrű bükklomb sátra borul rája."(CZÁRÁN)Úgy tartják a fürdő környékén, hogy itt egy remete lakik, akit még nem látott senki, mivel az emberek elől rejtőzködik és csak akkor bújik elő, mikor senki sincsen a forrás közelében. Az út kb. másfél km sima völgyi úton, háromnegyed órás séta.

Túravezetés az Erdélyi-szigethegységben

turavezetes Pádison Túravezetés Pádison és az Erdélyi-szigethegységben csoportok, baráti társaságok vagy családok, párok számára. A csapattagok igényeinek megfelelően közösen tervezzük meg a túraútvonalakat, programokat az optimális időkihasználás érdekében.