Téli túra a Dregán völgyében

Beküldve: .

Kincses László túrabeszámolója - 2009. 12. 13
Sokszor voltam már a Dregán-tározónál, de mindig csak a megszokott helyen. Régi vágyam volt, hogy más szemszögből is megtekintsük ezt a tájat és a monstrumot, amely a Nagy-Sebes és a Kis-Sebes vizeit próbálja kordában tartani és munkára kényszeríteni. No a mai nap ezért mentünk erre és nem csalódtunk most sem, egy kellemes kis "nagymamatúrát" hoztunk össze.

dregan6

Szalontánál léptünk át a határon, felfelé Váradra még mindig csinálják az utat, de teljes útlezárások már nincsenek csak néhol útszűkületek. Az aszfaltozást még nem kezdték el, gondolom, majd tavasszal. Jó hír viszont, hogy a Váradi elkerülőn az erőműnél elhaladó mintegy 2.5.km-es döcögős szakasz jó ütemben halad, még le van zárva, egy aszfaltréteget már kapott és mi a lezárás ellenére végigkalózkodtunk rajta jelentősen lerövidítve így a városon való átkelés idejét. A továbbiakban a Jád-völgy felé vettük az irányt Bucea felől, a Királyhágónál szállingózott a hó, de az úton még nem maradt meg. Jádremeténél még mindig nem volt hó, itt rátértünk a Dregán felé vezető szerpentinre. Kezdetben latyakos úton haladtunk, aztán egyre téliesebbé vált a táj.

dregan00

Az úton már megállt a hó és egyre mélyebb lett. Már azon gondolkodtam, hogy visszafordulunk, de kb. 900 m-en találkoztunk egy hókotró traktorral, amely az egyik sávot már lepucolta. Ekkor már bátrabb lettem, hiszen a traktor a Dregán felől jött és onnan már csak lefelé kell mennünk.

dregan02

Igy elmentünk a tározóig, az autót a főúton hagytuk és gyalog mentünk fel a gátra és onnan tovább a Cserepes felé vezető erdei úton. Lenyűgöző volt a környező táj fehér leplet felöltő téli átöltözése, a kezünket mardosó enyhe fagy előtörése, a beszívott hűs, ritkább, de mégis dúsabb hegyi levegő tüdőt tágító és mégis melengető hatása.
Igy jutottunk el a tervezett célponthoz az előre kiszemelt kiszögelléshez. Készítettünk néhány képet, majd visszaindultunk az autóhoz.

dregan04

Az egész túra kb. 4 km volt, de most nem is a teljesítményben gondolkodtunk, hanem azon, hogy, hogyan tudnánk kellemesen levezetni ezt a nehéz túrákban gazdag évet. Úgy érzem sikerült, fájó szívvel indultunk lefelé a Dragán völgyében. Megálltunk még a Királyhágónál egy késői ebédre, akkor már itt is megmaradt a leesett hó, majd betértünk Barátka felé. Itt is már havas táj fogadott, megtekintettünk a rengeteg karsztforrásból néhányat. Visszafelé Ártándnál jöttünk az 1-es úton soha nem látott szembejövő forgalom által végig vakítva. Kedd-szerdán nagy mennyiségű hó van kilátásban a Szigethegységben is, utána pedig kitisztul a levegő és a verőfényes csikorgó mínusz húszas hegyekbe szeretnénk még az idén visszamenni szerintem a Dámosi-karsztfennsíkra.