Révi turistautakon

Beküldve: .

Rév és Sonkolyos környéki jelzett turista-utak rövid leírása:
Kék pont:

A révi menedékháztól indulva és a kék-pont jelzést követve átmegyünk a Sebes-Körös hídján. Itt balra fordulunk és megindulunk az első alagút felé a vasút mellett, ügyelve arra, ha jön a vonat mindig megfelelő helyen várjuk meg míg elmegy. Az átjelzésnek megfelelően megkerüljük az alagutat és folytatjuk utunkat a vasút mellett. Jobb oldalon, miután elhagytuk az alagutat, a hegy lábánál lévő feneketlen tó mellett folytatva utunkat, felnézve láthatjuk a Kétszemű-sziklát. A vízmérő elhagyása után megláthatjuk a: Tündérvárat (volt vámház) és a tündérvári barlangot. A falak mentén több kisebb üreg látható még. Rév felé haladva, a vasutat elhagyva, egy szélesebb úton elérjük a Podireu I. vizes-barlangot, itt iható víz található. A szoros végén, a sportpályához érve, jobbra a kék-pont bevisz az erdőbe emelkedő úton, közben érintünk három kilátót és a Podireu II. barlangot. A jeleket követve elérkezünk a menedékházzal szemben lévő sziklaszirten lévő kilátóhoz, ahol egy kis pihenőt tartva gyönyörködhetünk az elénk táruló tájban. Folytatva utunkat találkozunk a sárga-pont jelzéssel. Mielőtt folytatnánk utunk, balra lefelé a barlang-jelt követve (a vili. oszlop mellett), meglátogathatjuk a Vörös-barlangot. Folytatva utunk most már a kék- és sárga-ponton, elérjük a Kereszt­kilátót, amiről igen szép a kilátás a Sebes-Körös völgyeié. A sziklán kereszt található (rozsda mentes acélból), az eredeti keresítet a vasútépítés alkalmával meghalt munkások emlékére állították fel. A jelenlegi keresztet a sziklafalról lezuhant aradi hegymászó emlékére emelték. A Kereszt-kilátó fala alpinista mászófal! Visszatérve a Kereszt-kilátóról jobbra megindulunk lefelé közepes lejtőn, a jeleket követve elérjük a vasutat. Egy félig megépült épület mellett letérhetünk jobbra a tó és a vasút közt lévő jelzett útra és folytathatjuk utunk egy hínáros tó partján (tele akadályokkal), vagy közvetlenül a vasút mellett lévő úton a menedékházig. A körút kb. 9 km hosszú, közben 127m szintkülönbséget teszünk meg, szükséges idő kb. 4 - 4 ½ óra.

Piros-pont:

A révi menedékháztól indulva a Sebes-Körös bal oldalán a víz folyást követve indulunk a régi turista úton. A párkány utat elhagyva és a piros-pont, kék-csík jelzéseket követve meredek úton érintjük a Cserhegy (506 m) oldalában található Devence barlangokat. Elhelyezkedésük szerint: Pince 297 méteren, Kecske 350 méteren és a legfelső, a Devence 360 méteren van. Útközben a Hasadt-követ, a Pöspök-sziklákat is megnézhetjük. A Devence barlangokban az ásatások nyomán sok olyan tárgyat találtak, ami arra utal, hogy ezekben emberek laktak! Folytatva utunkat elérjük a Püspök kilátót, innen jól látható a Révi szoros egy része. Tovább menve felérünk a gerincre, egy adott helyen a jelek elválnak. A piros­pont kissé balra tér, míg a kék-csík jobbra tér, a tízfalusi öreg-barlang felé. Folytatva utunkat a piros-ponton elérkezünk a Pocok forrásához, itt lehet pihenni, enni. Az út további részén elérkezünk egy kilátóhoz, innen láthatjuk a Sebes-Körös völgy egy részét az első alagútig. Az út tovább egyre meredekebb, fontos a jó túra-cipő, a bakancs! Esős időben nem ajánlatos ezen az úton járni, mert igen csúszós. Leérve a Sebes-Körös partjára a jeleket követve a menedékházhoz érünk. A körút hossza 8 km, közben 141 m szintkülönbséget teszünk meg, szükséges idő 3 - 3 ½ óra.

Kék-csík:

A révi menedékháztól indulva a Sebes-Körös bal oldalán a víz folyását követve indulunk a régi turista úton. A párkány utat elhagyva és a piros-pont, kék-csík jelzéseket követve meredek úton érintjük a Cserhegy (506 m) oldalában található Devence barlangokat. Elhelyezkedésük szerint: Pince 297 méteren, Kecske 350 méteren és a legfelső, a Devence 360 méteren van. Útközben a Hasadt-követ, a Pöspök-sziklákat is megnézhetjük. Folytatva utunkat elérjük a Püspök kilátót, innen jól látható a Révi szoros egy része. Tovább menve felérünk a gerincre, egy adott helyen a jelek elválnak. A piros­pont kissé balra tér, míg a kék-csík jobbra tér, a tízfalusi öreg-barlang felé. Folytatva utunkat a dolinák közt egyre emelkedő úton, elmegyünk a Kereszt-hegy mellett. A jeleket tovább követve erdőn, majd erdész-úton megyünk tovább. Közben elérkezünk a dolinák közt vezető úton, kopasz fennsíkon a tízfalusi Kari Handl- vagy Öreg-barlanghoz. Az út hossza kb.  8 km, közben 376 m szintkülönbséget teszünk meg, szükséges idő kb. 3 - 3 ½  óra.

Kék-kereszt:

A sonkolyosi vasútállomástól indulunk, majd átmegyünk a Sebes-Körös hídján és a jeleket követve keresztül megyünk Sonkolyoson. Folytatjuk utunkat a Sonkolyos-Tízfalut (Zece Hotare) összekötő utón, a víz folyásával szemben egy kis kitéréssel a jelzett útról megnézhetjük az Izbandis forrást. A kék-kereszt a piros-háromszöggel Pojorata településig egy úton megyén. A kék-kereszt folytatódik a kocsiúton, majd egy kaszálón. Ha visszanézünk láthatjuk a Sebes-Körös völgyét. A településen átmenve az utolsó háznál jobbra jól meghatározott úton egy egyedül álló faháznál elhagyjuk az utat és a jelekre figyelve átmegyünk egy fennsíkon, ahol dolinák meg bokrok vannak. Előre haladva találkozunk a Révről jövő útvonallal. Ettől a ponttól az utunk jobbra tér és Gug helység házai közt megy, majd a Kereszt-hegy tűnik fel. Az út a fennsíkra ér és a dolinák mellett folytatjuk utunk. A jeleket figyelve a Tízfalusi-barlanghoz érünk. Az út hossza kb. 8 km, közben 316 m szintkülönbséget teszünk meg, szükséges idő 3 - 4 óra.

Sárga-pont:

A révi menedékháztól indulunk, átmegyünk a Sebes-Körös hídján, a vasúti megállóval szemben átmegyünk a síneken és egy igen meredek úton megyünk felfelé a sárga ponton. Miután elértük a kék-pont jelzést együtt haladunk egészen a Kereszt-kilátó közeléig. Itt a sárga-pont feltér balra és a Kereszt-szikla fölött kb. 15 percnyi járásra található két nyílásüreg, a Menekültek-barlangja. Így eljutunk a Gardára, ami botanikai és népi szokás szempontjából jelentős hely. Az út tovább emelkedik és jobb felé térve eléri a Magura csúcsot, 565 méter magasságot. Ezután következnek a Czárán Gyula kilátók, melyekről szép kilátás nyílik a Révi szoros második alagút felé eső részére. Az utolsó sziklaoromról, ami a lefelé vezető út balra fordulójánál, a második alagút fölött van, széles panoráma nyílik Sonkolyos felé és a Körös kanyarulatára. Lefele menet érintjük a Kakas-förösztő barlangját és egy igen meredek lejtőn érkezünk a második alagút Sonkolyos felé eső végéhez. Innen visszatérhetünk a révi menedékházhoz vagy a Vársonkolyosi vasútállomáshoz a kék-háromszög jelen. Mind a feljárat (a vasúti megállónál), ill. lejárat igen meredek szakaszú, ajánlott a bakancs viselése. Esős, sáros időben csúszás veszélyes! Az út hossza 7 km, közben 307 m szintkülönbséget teszünk meg, szükséges idő 3 - 4 óra

összeállította Ujvárosi Tibor

Túravezetés az Erdélyi-szigethegységben

turavezetes Pádison Túravezetés Pádison és az Erdélyi-szigethegységben csoportok, baráti társaságok vagy családok, párok számára. A csapattagok igényeinek megfelelően közösen tervezzük meg a túraútvonalakat, programokat az optimális időkihasználás érdekében.