Béli hegység - Menyháza környéke

Beküldve: .

Egy hirtelen jött túra szépségei - Szatmári Zsolt túrabeszámolója

Már jó ideje próbálkozok mindenféle megoldással annak érdekében, hogy minél több alkalommal és minél olcsóbban tudjunk túrázni Románia területén is - elsősorban Pádis környékén - de nem egyszerű a helyzet. Most kapóra jött egy Békési túratársunk ajánlata: partnereket keres egy Menyháza környéki túrához. Néhány levélváltás után körvonalazódott a túra útvonala, időpontja, stb. A többit majd a helyszínen címszóval. Mindenki percre pontosan megjelent a megbeszélt találkozóhelyen és már robogtunk is Menyháza felé.

Az utakról röviden:
Békéscsaba - Menyháza kb. 118 km és nagyjából 2 óra alatt megtehető ez a táv, hála az elég jó utaknak. Tehát igen közeli célpontja lehet - vagy inkább csak lehetne - a Békés megyei természetjáróknak. Jelzett turistautakat is találunk a környéken szép számmal, változó minőségű felfestéssel.
Legkiemelkedőbb pontja a Szártető amely 1112 méter magas. Ezen kívül még több helyen éri el, illetve lépi át az 1000 méteres magasságot. A hegység területének nagyobb része 600-900 méter magasság közé esik. Ám a nem túlságosan nagy átlagmagasság ellenére még sok helyen találtunk 50-80 cm-es hótakarót.

czaran-sirjaA mi túránk Menyházáról a sárga kör jelzésen haladt a Tinoasa rétre majd onnan egy sárga+ leágazással tovább a Brătcoaia rétre. A rétek mellett a sok szép krókusz, hóvirág, a ritkábbnak számító fehér kakasmandikó és a vizesebb helyek közelében nagy csomókban virágzó tavaszi tőzike látványa miatt döntöttünk. Visszafelé szintén a sárga kör jelzésen mentünk, de most a Gaudeamus turistaház /zárva!/ felé. Menyházára vissza érve Czárán Gyula sírja felé vettük az irányt, akit a Bihari túrizmus atyjaként szokás emlegetni. Közben jobban szétnéztünk és egy rendezett kis üdülőfalu képét láttuk, két kempinggel turistaházakkal, szállodákkal, fürdőteleppel /gyógyfürdő/ és egy kis tóval.
A falutól nem messze található még egy felhagyott márványbánya /fekete-vörös/ látványos külszíni fejtője is. Ezen kívül még két látványosabb barlang és egy komolyabb zsomboly is van a település közelében. Délutánra végül egy közel 20 km.- es körrel zártuk a napot.