Nyertes túrabeszámolóink (3)

Trabival Pádison

Tar Szabolcs - Debrecen

glavojSzeptember közepén, egy szombati napon, nem sokkal hajnali kettő után indultam Pistivel Debrecenből, hogy nekivágjunk a hétvégének. Nagyváradon gyors pénzváltás, aztán irány a Pádis. Útközben még pár perces időzés a szederjesi boltnál, majd legközelebb már csak a Bál réten álltunk meg néhány kép erejéig. A Glavojra hamar felértünk a Trabival. Gyorsan megtaláltuk szállásunk helyét és háromnegyed hétkor már reggeliztünk...

Az idő borult volt, kezdetben úgy nézett ki, hogy esős lesz a hétvége, de végül nagyszerű kirándulóidőt sikerült kifogni.

galbinakokoz

Első nap a sárga jelzésen, a Galbina körön indultunk a Galbina-kő felé, útközben fent, az elágazásnál, tettünk egy kitérőt a Fekete-tóig, majd következett a Galbina-kő. A Nagy-Bihart eltakarták a felhők, viszont a Rozsdás-szakadék és a vártopi sípálya halványan látszottak. Rövid pihenő, majd irány az Eszkimó. A kötelem most is otthon maradt, ezért a kiépített teraszokról volt szerencsénk a barlanghoz. Innen a Csodavárig nekem is új volt a terep, lefelé a Flóra-rétre, egyszerű volt, onnan a Galbina kijáratának a megtalálása sem okozott nagyobb gondot. A Kitörésnél időztünk, rápihentünk, az előttünk álló hegymenetre a Porcika-zsombolyig. Onnan a Csodavár külső várudvarába ereszkedtünk, és az Alvilág kapuján jutottunk be a Csodavár belsejébe. A magas vízállás miatt itt is jöttünk ki, majd az 1-es dolinán keresztül jutottuk ki az erdei útra. A Csodavár menedékház felé tettünk rövid kitérőt, mivel a napi készletünk ekkorára már régen kiapadt. Egy jóleső sör, párperc pihenő, gyors regenerálódás, és a napnak sem volt még vége, így hát belefért még a Ponor-rét. A vízkelet volt a nap végállomása, már csak vissza kellett jutni a Trabihoz. Gyors sátorállítás és leves főzés, azután jöhetett a jól megérdemelt sör, ami alatt sikerült elaludom, egészen reggelig...

bihar

Másnap reggel fagyra ébredtünk, ami egészen addig meg is maradt, amíg a nap föl nem jött. Az ég tiszta, felhőnek nyoma sem volt, szeptember közepe ellenére a nap is erősen tűzött. Reggelizéssel, sátorbontással és készülődéssel telt a vasárnap reggel. A Glavoj északi csücskén egy vízmosás mentén Észak felé vettük az irányt. Felérve, a Bachita-csúcs alatt, a Bál rét Keleti, magasabban fekvő részéhez érkeztünk. Ott szinte sík, füves területen mentünk, többé- kevésbé északi irányba. Kiérve az útra, a Pádis tisztás felé fordultunk, ott balkéz felől láttunk egy kopár csúcsot, ami a megmászására késztetett minket. Felérve gyönyörű látvány fogadott az alatta elterülő Pádis tisztásról.ponorforrashoz Volt egy fenyőfákkal körülvet ligetes terület, ami egy oázishoz hasonlítható. Leérve az erdészházhoz, nem akartunk a jelzés keresgélésével időzni, így hát a tisztásról megint csak Észak felé, az erdészháztól jobbra, egy kitaposott úton indultunk el, ami vadmálnásban ért véget. A bozóton keresztül a Varasó-tisztás fölé értünk, a látvány fentről még jobb volt... Nem is mentünk ki az útra, inkább felkapaszkodtunk a Varasó- havasra (1430m). Első pillantásra nem látszott hosszúnak fölfelé, de a csúcs közelében jól esett a pihenő, ahonnan nagyszerű volt a látvány a belényesi medencére, a Boga völgyére, és a Horgas havas gerincére. A csúcsot megkerülve értük el a Horgas gerincéről jövő utat, ahol az ismert piros jelzésen mentünk az Aragyásza-barlanghoz. Itt olyan kevés volt a víz (az előző naphoz képest), hogy szárazon jöttünk ki a medúzából. Ezen a napon innen fordultunk vissza, felkapaszkodtunk még a barlang tetejére, hogy benézzünk az ablakokon. Visszafelé is olyan tiszta volt az idő, hogy tisztán látszott a Nagy-Bihar. A Varasó-tó érintésével, az úton mentünk vissza az ötös útkereszteződésig, onnan pedig az újonnan megismert útvonalon értünk vissza a kocsihoz. Rövid pihenő, evés-ivás, majd indultunk haza, ahová valamikor az esti órákban értünk.

csodavarban

kilatasagalbinarol

A második nap jó volt, mert kedvemre bolyonghattam, élveztem a csendet. A két nap alatt sikerült egy nagyszerű túrát csinálni, még rohannunk sem kellett, mindenütt volt idő nézelődni, fotózni, pihenni, élvezni a természetet. A legjobb túraidőt sikerült kifogni.