Őszi túra Pádison - 3. rész

Beküldve: .

Kincses László
Ponor-rétParkolót könnyen találunk magunknak a tágas réten, hiszen ilyenkor ősszel már kevesen kacérkodnak a sátorozással, kerülendő a hajnali mínuszokat. A hegyi mentők futball labdára hasonlító központja mellett hagyjuk gépeinket, természetesen tiszteletbe tartva a mozgásterüket nem sértő türelmi zónát . Az itt található üde kis csurgóból lecserélhetjük a hazai klórozott vízzel teli flaskáink tartalmát igazi kristálytiszta hegyi forrásvízre, majd felmérjük az előttünk álló akadályok nagyságát.
A csapatunk néhány tagja már tapasztalt túrázó, akiknek nem jelent akadályt az ezer méteres szintkülönbségű hosszú túrák leküzdése sem, de vegyük figyelembe, hogy a mostani társaság sebtiben verbuválódott, a korosztálybeli és az erőnléti képességek behatárolják az előttünk lévő út megtételének lehetőségeit. Síkságon nevelkedett néhány társunk még csak annyit mászott, lépcsőzött felfelé eddig, amíg a galambdúcból kiszedte a fiókákat, vagy a békéscsabai Univerzál áruházban szervízelték a mozgólépcsőt és a második emeletre helyezett fehérneműosztályon tudta megvásárolni a nejének a karácsonyi ajándékba szánt „C" kosaras melltartót. Nos ,itt a kis emelkedő kezdetén próbáltuk egy kicsit motiválni a társaságot pl. a horgászszenvedélyt kihasználva, termetes pisztrángokat rejtő patak becserkészésének lehetőségével.
Ponor-rét
A kis csapat végül is leküzdötte az elénk tornyosuló, mintegy húsz- harminc méteres szintkülönbséget, majd egy tíz percnyi séta után feltárulkozott előttünk a Ponor-rét lenyűgöző, lélegzetelállító, felejthetetlen látványa. Ha pontversenyt kellene kiírni a Pádison található rétek szépsége között, akkor én a megadható tíz pontból tizenegyet javasolnék már a kis hágóból kiérve elénk tárulkozó látvány miatt is. Kicsit lejjebb menve azonban az érzékszerveink, azok közül is főleg a szemünk még nagyobb kihívásnak vannak kitéve. Célszerűen egy kisebb magaslaton a sziklák tövéből kapaszkodó fenyők árnyékából kitekintve olyan táj bontakozik ki előttünk, amilyet csak a Walt Disney alkotásokból ismerhetünk a mozi képernyőjén keresztül, kissé kisarkítva, itt pedig a maga természetességével tárja fel előttünk a természet eddig számunkra rejtett, de korántsem nehezen elérhető látványosságainak kavalkádját.
Ponor forrás
Előttünk csupán egy zöldellő rét van , de ha ezt például a gasztronómiához hasonlítanám, akkor úgy képzeljük el, hogy a disznótoros csigatésztával tálalt orjaleves mellett az asztalon kínálják még a toros káposztát a frissen töltött hurkát, kolbászt, vagy a fokhagymás sült húst a borostyános színeket idéző sör vagy az üvegpohárban buborékok által gyöngyöző idei vörösbor mellett, akkor már szerintem a kivülállók is elképzelhetik mi vár ránk. Letekintve, a zöldellő rét egyhangúságát rengeteg látnivaló töri meg, teszi feledhetetlenné. A látómező középpontjában áthaladó fürge kis patakocska úgy tűnik a kezdetektől fogva itt kanyarog, de ez megtévesztő, hiszen az időjárási viszonyoktól, vagy a hóolvadástól függően ez a kis patak lehet egy csermely, vagy akár tekintélyes tavat is alkothat a rét közepén.
Ponor-rét
A mozgását ugyanis körben hegyi lankák és sziklafalak határolják be. Balra menve megkeressük a forrását, amely egy leszakadó sziklafal tágas barlangszájából tör elő. Ezek a karsztforrások jellemzik és teszik jellegzetessé a Pádis-fennsík vidékét. A tovarobogó karsztvíz a réten áthaladva sejtelmes kis dolinákban, lyukakban ismét elnyelődik, hogy majd később néhány száz méterrel lejjebb ismét megmutassa magát rövidebb, vagy hosszabb időre, míg végül feladja bujdosásait és a Köves-körös vízhozamát gazdagítsa. További utunk folytatásához ezen a patakon át kellett kelnünk, amelyre több lehetőség kínálkozott. Volt,aki a szélesebb mederrészen a köveken lépkedett át, volt aki a keskenyebb részeken próbált átugrani, volt aki egy kidőlt fán egyensúlyozva kelt át, volt aki pedig Nagy Sándortól merített ötlettel vezérelve (Gordiuszi csomó) egyszerűen átlábalt a bokáig érő vízben (lásd a fotót). A patak túloldaláról visszatekintve nyugtázhattuk ismét, hogy nem jöttünk hiába, a mai nap tartogat még számunkra meglepetéseket és látványosságokat, így indultunk tovább még a teljes csapattal a Hamlet-barlang felé.