Őszi túra a Boga-csűr barlanghoz

Beküldve: .

Bihari Túrák Közhasznú Egyesület - Békéscsaba

Szeptember első szombatján egy eső áztatta álmos hajnalon indultunk el Békéscsabáról, hogy egy verőfényes nyárvégi túranapot a közeli Bihar legismertebb vidékén, a Pádison tölthessünk el.

Nagyszalonta, Tenke, Belényes, Boga útvonalon jutottunk el a Bál-rétre, ahonnan a Padis felé kanyarodva egy elágazáshoz értünk, mely a Varasó-havas, a Szamos-Bazár, a Bogacsűr túracélpontjainak kiinduló helye. Mi az utóbbit céloztuk meg, melyhez a Padis felöl érkező, és balra tovább folytatódó piros kör jelzésen kellett elindulnunk a Șesul rétre, a Padis erdészház (Canton Padis) irányába. Először kisbuszunkkal beljebb indultunk, de a Padis erdészháztól érkező hegyi csendőrök kedvesen, de határozottan visszafordítottak a kereszteződésig, érvényt szerezve a többség által évek óta figyelmen kívül hagyott tiltó táblának.
A víznyelőkkel tarkított réten áthaladva egy birkanyáj fogadott bennünket öreg kutyákkal őriztetve, amelyek veszélytelenül, unottan lődörögtek körülöttünk egy kis finomságot remélve. Egy-két falat le is esett örömükre.

Követve a jelzést hamar a fenyőerdőbe értünk, ahol enyhén emelkedve, tanösvényi táblákkal szegélyezve haladt tovább az ösvény. A Bogakő (Vf Boghii 1436 m) megkerülésével alig egy óra alatt értük el a Boga-katlan peremét fehér mészkő sziklaszirtjeivel már a Belényesi medencéből jól láthatóvá tévő Bogaköveket (Pietrele Boghii). Az ösvény egyből egy kilátóponthoz vezeti a túrázót, ahonnan Pazar panoráma nyílik a környező tájra.

Dél felé tekintve a távoli Bakhát (Vf Țapu 1475 m) oldalán jól látható a Rozsdás-árok (Groapa Ruginoasa) Száraz-völgybe (Valea Seaca) ereszkedő vöröses barna omlásvölgye, dél-nyugat felé a Tatár-hegy (Vf Tătărosia 1291 m), az előterében a Boga-völgyét délről lezáró Piatra Căinilor és a Piatra Ciungilor (Csonka-kő) fehér sziklái. Nyugatra tekintve a távolban a Béli-hegység (Codru Moma) vonulata zárja a horizontot, előtte a Belényesi-medence településeivel. Közelebb fókuszálva a Vf. Tinciului 923 m magas csúcsa tőle északabbra pedig a Tisza-hegy (Munt. Tisa) 1209 m magas csúcsa, és a távolabbi Harasztosi Magura csúcsa (Măgura Fericii 1106 m) is látszik. Észak felé fordulva a kopár Nagy-havas Hideg-kút (Vf. Fântăna Rece 1652 m) és a Horgas-havas (Vf. Cârligaţi) közötti vízszintesre gyalult gerincszakasza uralja a látképet. De ne felejtkezzünk meg a fő látványról, az alattunk eredő Boga patakról és forráskatlanáról és a Boga-völgyéről az üdülő teleppel, mely sokunk első túracélpontjaként írta be magát személyes legendáriumunkba. Ezúttal viszont egy újabb látvány is helyet követelt magának a völgy bejáratánál. Egy zápor sűrű tömege töltötte ki a Boga-völgyét baljóslatúan közeledve felénk. Elsőre szokatlan szélcsenddel majd egyre erősödő nyugati széllel jelezte érkezését, amely alig tíz perc alatt be is következett, így az erdő menedékében esőkabátjainkat felöltve vártuk ki, amíg a hirtelen jött záporfelhő elvonul felettünk. Több mint fél óra múlva a szikrázó napsütésben már csak a fákról csepegő víz emlékeztetett a nemrég elvonult viharra.

A túránkat a dupla piros kör jelzésen haladva a Bogakövek peremén kialakult kilátó pontok érintésével folytattuk, immár a kitisztult égnek köszönhetően ismét fantasztikus tájképeket fotózva.  Egy ponton az alattunk kinyúló széles sziklaperem rétjén két legelésző zergét fedeztünk fel, egyiküket sikerült is lencsevégre kapni.
Északnak tartva meredeken ereszkedett a túraösvény a Varasó-havas felé (Vf. Vărăşoaia 1463 m), míg nem az erdőből kiérve egy karsztos rétre értünk, ahonnan engedve a csábításnak letértünk a jelzésről és felkapaszkodtunk a Varasó-havas tetejére. Itt egy hosszabb pihenő beiktatásával egy különleges körpanorámával ízesített ebéd következett.

Délre az általunk is megkerült Bogakő, nyugatra a Belényesi-medence, északra a korábban is látott Nagy-havas gerincszakasz kiegészülve a Kopott csapás nyereggel (Şaua Cumpănătelul) és az Égett-kő csúccsal (Piatra Arsă 1488 m).
Keletre alattunk a Varasó rét (Poiana Vărăşoaia terül el, melyet egyesek indokolatlanul Vörös hegyalja rétnek is hívnak. A rét túloldalán már a Padis fölé emelkedő Kék-Magura (Măgura Vânătă) kezdődik, melytől délre egy kisebb hegy tetején fényesen csillog egy kis építmény teteje. Ez nem más mint a Mócok temploma (Biserica Moțului 1466 m) kilátója. Mögötte távolabb pedig az Őr-rét (Şesul Gârzii) fölé emelkedő Vf. Gudapu / Gardisoara 1476 m magas csúcsa is kikandikált. A Boga-kő hegycsúcsa mögött a távolban még feltűnt a Nagy-Bihar (Curcubăta Mare) 1849 m magas csúcsa és a Kis-Bihar (Mount Curcubăta Mică 1469 m) szélkerekekkel telepített gerince is tisztán láthatóvá vált a szép időnek köszönhetően.

A pihenő után vissza ereszkedtünk a Varasó-havas és a Bogakő közötti nyeregbe, majd az utóbbit keletről kerülve haladtunk tovább a dupla piros kör jelzésen. E jelzés egyébiránt azt sugallja, hogy egy rövid kitérővel van dolgunk, mely egy nevezetes helyre vezet bennünket, majd vissza kellene térni a főjelzésre.  Ez esetben ez a kitérő hosszabbra sikerült és a leágazástól a hegy másik oldalában lévő Padis-barlangig vezet.
Furcsa módon a normál piros kör jelzéssel szinte így körbe is érne a jelzett ösvény, de valamiért nem zárták rövidre a Salvamont ösvényjelölői az egyébként kitaposott nyomvonalon már csak néhány száz métert jelentő szakasszal a túraútvonalat.

Mi azért megtaláltuk a Padis-barlangot (Peştera Padiş), amely az eső után sárosan csúszós lejtője mentén fogadja a látogatót a nem túl hosszú járatába. A barlangban tulajdonképpen néhány denevéren kívül semmi érdemleges látnivalót nem találni, így tovább is álltunk. A kör zárásával visszatérünk a Șesul rétre, mely egyben túránk végállomását is jelentette.

Visszafelé autózva még egy pihenőre megálltunk a Köves-Körös (Râul Crișul Pietros) egy szép szakaszánál, hogy megcsodáljuk a zúgókkal, simára csiszolt sziklamedrekkel és fantasztikus, színes kavicsokkal díszített patakot. Meglepetésként egy művésztelepnek is beillő alkalmi tárlat fogadott bennünket, egy japán művészek ihlette, újabban egyre terjedő divat ide is elért. Különféle kavicsok egymásra helyezésével emelt kőbabákat építenek az ide látogatók, melyek a következő áradásig organikusan díszítik az egyébként is csodás patakmedret. Mi is építettünk párat, hogy hozzájáruljunk a tárlat műtárgyainak sokaságához.

Egy könnyű, látványokban, panorámában és élményben gazdag túrával felüdülve tértünk haza.

Kocziha Attila
Bihari Túrák Közhasznú Egyesület - elnök

További fotók:

A teljes album: Bihari Túrák Közhasznú Egyesület - Facebook-oldala

Túravezetés az Erdélyi-szigethegységben

turavezetes Pádison Túravezetés Pádison és az Erdélyi-szigethegységben csoportok, baráti társaságok vagy családok, párok számára. A csapattagok igényeinek megfelelően közösen tervezzük meg a túraútvonalakat, programokat az optimális időkihasználás érdekében.